Miércoles 28 Junio 2017

QUADERN SALUT LABORAL INTERSINDICAL VALENCIANA

EL COMPAÑERO HERIBERTO MORENO, HA ESCRITO UN ARTICULO EN EL QUADERN DE SALUT LABORAL I MEDI AMBIENT QUE PUBLICA INTERSINDICAL, EN EL QUE HABLA SOBRE LA FATIGA VISUAL COMO CAUSA FRECUENTE DE ACCIDENTES LABORALES.

La fatiga visual provocada per radiacions ultraviolades i enlluernaments per focus de llum de gran intensitat, són factors de risc molt a tindre en compte com a causes directes en accidents de trànsit i lesions oculars.

EMT VALENCIA INTERSINDICAL VALENCIANAAquest risc s’incrementa enormement en el cas del transport humà, ja que el factor de trànsit pot produir lesions en els passatgers. Per a mitigar aquests riscos els autobusos estan proveïts d’una sèrie d’elements de protecció, com poden ser els vidres davanters tintats o la utilització de cortinetes
i para-sols. Aquest tipus de mesures resulten efectives en determinats moments i posicions del conductor, però resulten ineficaces perquè no poden actuar com a barrera en el
camp de visió del conductor i conseqüentment les entrades
de feixos de llum varien contínuament, ja que l’autobús està en moviment.

Tuc-Intersindical demanàrem opinions entre les persones conductores i totes estaven d’acord amb el fet que a determinades hores, com l’eixida i la posta del sol en alguns trams d’algunes línies el sentit de la marxa de les quals coincideix amb la incidència directe del sol sobre els ulls, resultava imprescindible l’ús d’unes ulleres de sol amb un filtre solar adequat. Posàrem al corrent d’aquest problema l’empresa a través del comité de seguretat i salut, que no va fer res. Arran de la passivitat de l’empresa, recopilàrem informació a través de les diferents organitzacions sindicals que agrupen la CST i ens trobàrem l’agradable sorpresa que en Transports de Barcelona SA ja tenien un requeriment per part de la cap de la Inspecció de Treball de Barcelona en què declarava necessari incorporar les ulleres de sol com a EPI als conductors i a les conductores.
Amb data 6 de maig de 2010, presentàrem un escrit en la Inspecció de Treball en què reclamàvem les ulleres de sol com a EPI, i amb data 5 de juliol de 2010, se celebra una reunió amb representants de l’empresa i els delegats de prevenció. Posteriorment, se sol·licita informe tècnic de l’Invassat i es reprenen les actuacions quan es rep un informe de la Inspecció de Treball de Barcelona amb data 11 de març de 2011.
Amb data 17 de març de 2011,
rebem la resolució de l’informe d’actuacions de la Inspecció de Treball de València, en què es recullen diferents al·legacions aportades per EMT, les actuacions de la Inspecció de Treball de Barcelona i les mesures proposades per l’informe d’Invassat. Aquesta resolució conclou:
1. L’empresa ha de reavaluar el lloc de conductor/a d’autobús, tenint en compte el risc d’enlluernament.
2. En funció dels resultats de l’avaluació, l’empresa ha de planificar les mesures preventives necessàries en relació amb els riscos derivats dels enlluernaments.
La Inspecció de Treball dóna un termini de 3 mesos a l’empresa per a adoptar les mesures anteriorment esmentades.
En la reunió de salut laboral de setembre, se’ns aporta als delegats l’avaluació d’enlluernaments realitzada per Umivale i l’empresa, la qual reconeix el risc d’enlluernament com a “tolerable”. En aquesta reunió, es recrimina a l’empresa, d’una banda, haver donat per bona l’avaluació d’enlluernament en un dia amb núvols que mitigaven en gran manera aquesta situació en el moment de fer-la i, de l’altra, haver presentat l’informe elaborat sobre la base d’una sèrie de proves arbitràries (atés que cap membre de Salut Laboral no ho ha pogut comprovar) que indueixen a declarar el risc com a “tolerable”.
Aquest és un exemple de com EMT tracta de defugir la responsabilitat davant un risc de greus conseqüències, escenificant la farsa de la prova pretesament correctora, com a maniobra dilatòria per guanyar temps i que la denúncia s’oblide pel pas del temps i així no haver d’introduir l’EPI
de protecció com a mesura individual.

DESCARGATE TODA LA REVISTA PINCHADO AQUI:

DESCARGAR QUADERN SALUT LABORAL I MEDI AMBIENT